mitzithehovawart

Direktlänk till inlägg 19 mars 2012

Oplanerad båtdebut och "häl".

Av mitzithehovawart - 19 mars 2012 14:00

Idag har det varit oväder här.

När husse kom hem så går han och Mitzi ner och tittar till båtarna. Efter några minuter kommer han in och ropar att "nu har vi problem". Jag svarade "jag vill inte höra!". Det fick jag ändå.

Det visade sig att en av roddbåtarna hade slitit sig så vi var tvungna att få i den andra och försöka ro ifatt den. Ingen visste när den hade slitit sig eller vart den tagit vägen. Den kunde lika gärna flutit iväg till Nynäshamn, eller Gotland för den delen.

Vi bestämde att vi tar med Mitzi eftersom vi inte visste hur lång tid det skulle ta. Hon var så duktig och hoppade i båten fast det var lite läskigt. När hon väl kommit i så var hon helt cool och såg ut som om hon aldrig gjort annat än åkt båt.
Som tur var hade den förrymda roddbåten fastnat på en grannes brygga så det tog inte lång stund alls.

När vi hade kommit i land så snodde Mitzi en flytväst och rusade runt tomten. Inte en chans att hon tänkte släppa ifrån sig ett sånt kap!
När hon var färdig med den så tog hon en kotte och kastade (tappade?) ner i båten och hoppade i utan tvekan för att hämta den. Hon kommer bli en fantastisk "båthund".

Jag har börjat att gå vidare från att bara träna positionen i fot utan kommando till att försöka komma vidare men är så rädd att förstöra något att jag inte vågar använda kommandot "fot". Jag har börjat säga "häl" (nä inte heel utan HÄL ) istället, haha. Känns som om jag målar in mig själv i ett hörn av rädsla för att göra något fel och förstöra kommandon.

Iallafall så började jag lära in det något larviga "hälkommandot" häromdagen.

Jag ljuger inte om jag säger att det tog max 5 minuter innan Mitzi fattade vad "häl" betyder och kastade sig in till min sida.


Hon är så galet smart den där hunden så jag tror nästan hon är för bra för mig.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mitzithehovawart - 20 juni 2013 09:15


Önskar Mitzi & Co!  

Av mitzithehovawart - 11 juni 2013 22:45


I helgen var vi på personsökkurs. Det var otroligt roligt tyckte både Mitzi och vi. Mitzi var väldigt motiverad, kanske till och med lite övertaggad så hon blev aningen okoncentrerad stundvis. Det var verkligen roligt att det var så olika hundtyper m...

Av mitzithehovawart - 15 maj 2013 21:24

Idag provade vi en ny aktivitet som omväxling till det vanliga godisletandet. Jag hade sparat tomma toarullar som jag fyllde med bitar av blodpudding och band fast snören i. Sen gick jag ut och satte upp dem i äppelträden som vi har utanför. toarulla...

Av mitzithehovawart - 18 april 2013 09:32

Jag hittade några gamla bilder från när vi var ute i "spårskogen" i höstas som jag tänkte visa.           Fästingplock. Tror vi fick ihop 20-25 fästingar den här gången!         ...

Av mitzithehovawart - 18 april 2013 09:15

Jag har inte tyckt att Mitzi har växt speciellt mycket, mer än breddat sig, sen i höstas. Så var det inte upptäckte jag när det var dags att sätta på henne regntäcket som hon hade i höstas.Jag var tvungen att mäta henne när jag såg hur regntäcket sat...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Har du en hund av rasen hovawart?
 Ja
 Nej, har haft
 Nej, vill ha
 Nej, vill inte ha
 Har hund av annan ras
 Har ingen hund

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards