mitzithehovawart

Alla inlägg under maj 2012

Av mitzithehovawart - 30 maj 2012 08:00

              

Av mitzithehovawart - 29 maj 2012 20:37

Jag har alltid drömt om en hund som älskar att simma men aldrig haft någon. Mina hundar har endast badat till magen ungefär och det verkar som om Mitz är likadan. Katja doppade gärna hela huvudet i vattnet men simma, nä!


Varför är det såhär?

Idag så kastade vi i hennes älskade boll och hon hämtade den gärna - om den hamnade nära nog för att inte behöva bada mer än magen vill säga. Hamnade den längre ut än så fick jag gå i eller så fick husse ro ut med båten. Då ville hon gärna följa med minsann.



"Vänta husse jag ska med och hämta bollen!" 

 


"Varför ska man simma när man kan åka båt?"


Av mitzithehovawart - 26 maj 2012 15:45

Mitzi är nog mest mattes tjej men hon gillar sin husse massor.


Mys på båten

MitzOHusse1

MitzOHusse3


DSC00906


"Jippi, ska du koppla mig!"
Image11

Av mitzithehovawart - 23 maj 2012 20:45

Nu är det väl ändå sommar?!

Vilken härlig dag det har varit. Vi har pysslat med båten nästan  hela dagen och Mitzi har såklart varit med.


Egentligen ska jag väl vara ärlig och säga att T har pysslat med båten och jag rantat runt och fotat mest. Fast lite har jag gjort.  


Ska snart gå en långpromenad med Mitz men tänkte visa lite bilder från dagen först.



Får man vara så här söt?

                 

Av mitzithehovawart - 22 maj 2012 20:45

Vi har varit och hälsat på min väninna och gamla granne. Passade på att gå en promenad i mina gamla hemtrakter där det finns otroligt fina gångvägar och dessutom mycket andra hundar och folk. Bra träning.



Jag kom gående med Mitz i koppel då det kom två andra hundar framspringande, en vit herdehundstik och en blandrashane som var schäfer/rottweiler. Iallafall hade jag inget annat val än att släppa min hund så det inte skulle bli trassel. Det gick jättebra, Mitzi var klart undergiven de äldre hundarna och glad. Efter en stund så ville hon leka med den vita herdetiken men hanen var på Mitz hela tiden. Han tryckte ner henne och skulle rida på henne. Han klämde fast henne mellan frambenen medan hon låg på rygg. Han struntade totalt i att hon försökte säga ifrån. Han bara mosade ner henne.


Jag sa till ägaren att det räckte men hon verkade inte ha någon som helst koll på sin hund. Så jag fick gå emellan och dra bort den andra hunden från stackars Mitzi som inte alls kom upp. Inte helt behagligt eftersom jag inte alls visste hur han skulle reagera.
Hann knappt få bort honom förrän han var där igen, jag fick verkligen kämpa medan ägaren bara stod och log. Till slut blev jag förbannad och snäste att "Nu får det vara nog!". Då kopplade hon sin hund när jag hade dragit bort honom igen.



Sen kunde hon inte gå om inte hon fick gå först med sin hund. Han var så "upphetsad!".

Vet inte om jag är mesig men jag skulle aldrig acceptera att min hane betedde sig så mot en ung tik! Eller någon tik överhuvudtaget för den delen.

Så idag är jag lite sur på hundägare som inte klarar av sina hundar och låter andra lida för det. Sök hjälp för fasen!   

Av mitzithehovawart - 19 maj 2012 20:15


I dag har det verkligen känts att sommaren är på väg. Vi har jobbat med båten och Mitzi var såklart med efter att ha gått en långprommis tidigt i morse.

Emellanåt så har hon sprungit i väg till grannstugan som är mina svärföräldrars sommarstuga och kollat om de har något gott, som bullar till exempel.


Plommonträdet verkar frodas i år


Mitzi står så fint - synd att det syns att hon har badat och sprungit i skogen alldeles nyss



Bollen, en annan älskad leksak.

   


Det här har jag slitit med idag, på den ska båtens topplanterna sitta. 

Före:


Efter

Av mitzithehovawart - 15 maj 2012 18:14

Igår "vägrade" Mitzi gå in när vi hade varit ute på promenad så jag lät henne sitta i en lina utanför fönstret där jag satt vid datorn.

Vad jag inte visste var att min käre sambo hade ställt en soppåse utanför dörren som han glömt ta med sig när han gick.
Jag behöver väl knappt skriva vidare för det är väl rätt uppenbart vad jag fick se när jag tittade ut.

DSC01341


Tycker nästan hon ser lite stolt ut över sitt värv?

DSC01343

Av mitzithehovawart - 12 maj 2012 21:52

När vi bestämde oss för Mitzi så var jag lite orolig för hur det skulle gå med katterna att komma hem med en halvvuxen hund. Katterna var jag inte speciellt orolig för eftersom de är väldigt coola kissar. Däremot hur Mitzi skulle reagera på katterna var jag väldigt rädd för.
Om hon bara skulle vara burdus och lekfull med dem vore ju ingen fara, det visste jag att jag kunde hantera. Om hon däremot skulle vara aggressiv och jaktbenägen på riktigt så skulle det ha varit ett mycket större problem.


Kissarna är i åldrarna 4-12 år och deras säkerhet och välmående var självklart viktigast.


Vi förberedde oss genom att sätta kompostgaller till köket och sovrummet så katterna skulle ha någonstans att ta vägen. Gallret sattes ca. 15 cm ovanför golvet så att katterna kunde ta sig under men inte vovven. Ville inte att det skulle bli panik om de försökte hoppa över när de var rädda.

Dessutom hade de sitt vanliga klösträd som går från golv till tak.


Nu med facit i handen så är det otroligt hur bra det har gått!
Visst fick Mitzi ta en del strykav katterna i början när hon var förjäklig mot dem men det roliga är att katterna oftast bet henne i kinderna. De slog henne också men bitandet var vanligast.
Numera vet hon att katter sticks när de blir sura!


Hon var väldigt mycket för att jaga katterna också, vilket vi hade/har nolltolerans på, vilket hon har slutat helt med. Om hon vill leka med nån katt som inte vill leka med henne så räcker det med att säga "nu är det bra!", för katterna säger i stort sett inte alls ifrån till henne längre.


Nu är katterna och Mitzi fantastiskt goda vänner och katterna accepterar henne fullt ut. Somliga sover med henne varje dag. Jag är faktiskt mest imponerad av katterna som vid "äldre" ålder får en hund i huset utan att det blir några större problem från någon av dem.


Dessutom så verkar det som om hon vaktar katterna. Grannens hundar var här förut och då "vallade" hon bort dem från kattgården varje gång de kom för nära katterna. Kan ju vara en tillfällighet men jag tror inte det.


Mitzi och Heddis (10-årig perserprinsessa) i båten idag

Dsc01318


HH_M_boat


Dsc01324

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Har du en hund av rasen hovawart?
 Ja
 Nej, har haft
 Nej, vill ha
 Nej, vill inte ha
 Har hund av annan ras
 Har ingen hund

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards