mitzithehovawart

Direktlänk till inlägg 12 maj 2012

Som hund och katt...

Av mitzithehovawart - 12 maj 2012 21:52

När vi bestämde oss för Mitzi så var jag lite orolig för hur det skulle gå med katterna att komma hem med en halvvuxen hund. Katterna var jag inte speciellt orolig för eftersom de är väldigt coola kissar. Däremot hur Mitzi skulle reagera på katterna var jag väldigt rädd för.
Om hon bara skulle vara burdus och lekfull med dem vore ju ingen fara, det visste jag att jag kunde hantera. Om hon däremot skulle vara aggressiv och jaktbenägen på riktigt så skulle det ha varit ett mycket större problem.


Kissarna är i åldrarna 4-12 år och deras säkerhet och välmående var självklart viktigast.


Vi förberedde oss genom att sätta kompostgaller till köket och sovrummet så katterna skulle ha någonstans att ta vägen. Gallret sattes ca. 15 cm ovanför golvet så att katterna kunde ta sig under men inte vovven. Ville inte att det skulle bli panik om de försökte hoppa över när de var rädda.

Dessutom hade de sitt vanliga klösträd som går från golv till tak.


Nu med facit i handen så är det otroligt hur bra det har gått!
Visst fick Mitzi ta en del strykav katterna i början när hon var förjäklig mot dem men det roliga är att katterna oftast bet henne i kinderna. De slog henne också men bitandet var vanligast.
Numera vet hon att katter sticks när de blir sura!


Hon var väldigt mycket för att jaga katterna också, vilket vi hade/har nolltolerans på, vilket hon har slutat helt med. Om hon vill leka med nån katt som inte vill leka med henne så räcker det med att säga "nu är det bra!", för katterna säger i stort sett inte alls ifrån till henne längre.


Nu är katterna och Mitzi fantastiskt goda vänner och katterna accepterar henne fullt ut. Somliga sover med henne varje dag. Jag är faktiskt mest imponerad av katterna som vid "äldre" ålder får en hund i huset utan att det blir några större problem från någon av dem.


Dessutom så verkar det som om hon vaktar katterna. Grannens hundar var här förut och då "vallade" hon bort dem från kattgården varje gång de kom för nära katterna. Kan ju vara en tillfällighet men jag tror inte det.


Mitzi och Heddis (10-årig perserprinsessa) i båten idag

Dsc01318


HH_M_boat


Dsc01324

 
 
Karin

Karin

16 maj 2012 05:32

Aaaaa men dom är ju för söta ♥ Älskar den översta bilden!!!! Pussa dom från mig ♥

http://www.baltimores.se

mitzithehovawart

18 maj 2012 09:59

Japp visst är de gulliga? *Puss puss*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av mitzithehovawart - 20 juni 2013 09:15


Önskar Mitzi & Co!  

Av mitzithehovawart - 11 juni 2013 22:45


I helgen var vi på personsökkurs. Det var otroligt roligt tyckte både Mitzi och vi. Mitzi var väldigt motiverad, kanske till och med lite övertaggad så hon blev aningen okoncentrerad stundvis. Det var verkligen roligt att det var så olika hundtyper m...

Av mitzithehovawart - 15 maj 2013 21:24

Idag provade vi en ny aktivitet som omväxling till det vanliga godisletandet. Jag hade sparat tomma toarullar som jag fyllde med bitar av blodpudding och band fast snören i. Sen gick jag ut och satte upp dem i äppelträden som vi har utanför. toarulla...

Av mitzithehovawart - 18 april 2013 09:32

Jag hittade några gamla bilder från när vi var ute i "spårskogen" i höstas som jag tänkte visa.           Fästingplock. Tror vi fick ihop 20-25 fästingar den här gången!         ...

Av mitzithehovawart - 18 april 2013 09:15

Jag har inte tyckt att Mitzi har växt speciellt mycket, mer än breddat sig, sen i höstas. Så var det inte upptäckte jag när det var dags att sätta på henne regntäcket som hon hade i höstas.Jag var tvungen att mäta henne när jag såg hur regntäcket sat...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Har du en hund av rasen hovawart?
 Ja
 Nej, har haft
 Nej, vill ha
 Nej, vill inte ha
 Har hund av annan ras
 Har ingen hund

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards